ویلچر استاندارد دستی
ویلچر استاندارد جزو اساسی ترین دسته هایی هستند که دارای ویژگی خود راندن است. ویلچرهای استاندارد برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شدهاند. هرچند ابزارهای جانبی برای نشستن را میتوان به ویلچر اضافه کرد. این دسته اغلب برای کسانی انتخاب میشود که از ویلچر به صورت منظم استفاده میکنند. مزایای ویلچر استاندارد این است که محکم و ارزان است و از جمله معایبشان این است که سنگین هستند و در اندازههای محدود در دسترس هستند. دارای آپشنهای چندگزینهای و تنظیم شونده برای سهولت کنترل نیروی محرکه نیست. ویلچر استاندارد، ویلچری است که بسیاری از فروشگاههای بزرگ و موسسات آن به عنوان ویلچر و یا فروشندگان ویلچر به عنوان ویلچر برای استفاده کوتاه مدت ارائه میدهند.
وزن این ویلچر باعث شده است استفاده از آن در هر زمین غیر مسطح، جامد و حتی سطوح صاف، دشوار باشد. درحالیکه میتوان آنها را به طور مستقل حرکت داد، اغلب به شرایطی میرسند که به یک مراقب کمکی در هنگام نیاز به کمک، احتیاج دارد.
ابعاد (عرض و عمق) صندلی
عرض صندلی برای صندلیهای استاندارد 16، 18 یا 20 اینچ است. انتخاب بین 16 یا 18 اینچ به طور معمول سبب افزایش قیمت نمیشود، اما مدلهایی که دارای عرض 20 اینچ هستند، هزینه بیشتری دارند. عمق صندلی تقریبا برای هر مدل 16 اینچ است که تقریبا برای همه افراد مناسب است به جز کوتاهترین و یا بلندترین کاربران. این مدل به ندرت یک عمق 18 اینچی را با هزینه اضافه ارائه میدهد. در شرایطی که عمق 16 اینچ صندلی استاندارد بیش از حد عمیق است، اثاثه یا لوازم جانبی صندلی را میتوان برداشته، کوتاه و دوباره نصب کرد (کوتاه شدن عمق صندلی نیاز به برش و دوباره خیاطی دارد، اما میتواند انجام شود.)
قاب، وزن و ظرفیت
اکثر صندلیهای استاندارد دارای قابهای فلزی تاشو هستند و وزن آنها از 14 تا 23 کیلوگرم متفاوت است. هنگام مقایسه مدلهای ویلچر، مهم است که توجه داشته باشید که قطعات روی صندلی چه هستند. بسیاری از تولیدکنندگان ویلچر وزن ویلچر را بدون پایه و یا دستهها و یا سایر قطعات منتشر میکنند. ظرفیت وزنی معمولا از 113 تا 136 کیلوگرم است.
چرخ کاستر، چرخ و لاستیک
رایجترین پیکربندی چرخ برای صندلیهای استاندارد دو چرخ 8 اینچی در جلو و دو چرخ 24 اینچی در عقب با لاستیک جامد میباشد. بعضی از مدلها ممکن است اندازههای مختلفی را ارائه دهند، اما ممکن است یک افزایش قیمت نسبتا سنگین داشته باشد. پر کردن لاستیک با هوا سواری را کمی راحتتر میکند. اما اگر به طور کامل با هوا پر نگردد، در واقع حرکت دادن ویلچر را سختتر میکند.
ترمزها
ترمزهای همه ویلچرهای استاندارد نزدیک به جلوی قاب جلو نصب میشوند که روی لاستیکها فشار میآورند تا ویلچر از غلتیدن چرخها جلوگیری شود. ترمزهای روی ویلچر به نحوی طراحی شدهاند که مانند یک ماشین یا دوچرخه کار کنند. آنها فقط برای پارک کردن ویلچر استفاده میشوند و در هنگام حرکت، سرعت آنها را به صورت ناگهانی کاهش نمیدهد.
دسته ویلچر
صندلیهای ویلچر استاندارد میتوانند دستههای کاملی داشته باشند و ممکن است قابل جابجایی نباشند، اما اغلب اوقات گزینهای نخواهید داشت. در مواردی که گزینهای برای انتخاب سبک دست خود داشته باشید، قطعا برای هر نوع سبک خاص و جدید غیر از بازوی استاندارد و عمومی هزینه بیشتری دریافت میشود.
زیرپایی
ویلچرهای استاندارد همیشه دارای نوعی زیرپایی هستند که در رنج قیمتی پایه قرار میگیرند اما گزینههای متنوعتر و بیشتری نیز وجود دارد. انتخاب زیرپاییهای بالارونده برای یک ویلچر استاندارد باعث افزایش هزینه میشود که در برخی از مدلها نسبتا ناچیز است اما در سایر مدلها هزینهها، بسیار گرانی است. اگر نیاز به نصب زیرپایی بالارونده دارید، توصیه میشود که مدلهای مختلف را بررسی کنید
نقاط قوت
- قیمت ارزان (200 تا 500 دلار)
- قوی (ظرفیت تحمل وزن از 113 تا 136 کیلوگرم)
- تعمیر و نگهداری کم
- طول عمر زیاد
نقاط ضعف
- وزن زیاد (برای بلند کردن و حرکت دادن)
- بدون قابلیت تنظیم
- چند سایز و اندازه محدود
- تعداد کمی لوازم جانبی موجود است
- خیلی راحت نیست